„Rzeczy nie są dobre czy złe same w sobie. Są takimi jakimi nam się wydają.”

Jak walczyć ze stresem? W pracy, na rozmowie kwalifikacyjnej, w życiu prywatnym? W tym miejscu chcielibyśmy przekazać Ci kilka technik, które niemalże od zaraz możesz wykorzystać w codziennym życiu, by móc zminimalizować wpływ stresu w swoim otoczeniu.

Zastanów się najpierw co nad tym, co Cię stresuje? Znajdź przyczyny stresu. Zastanów się, jak się zachowujesz, jak reagujesz na czynniki stresogenne, a następnie zastanów się, co możesz zrobić, aby uniknąć stresu?

Ludzie rozmaicie radzą sobie ze stresem. Ty również jesteś w stanie go zwalczać!

Poniżej prezentujemy kilkanaście metod, które najskuteczniej pomogą Ci zwalczać napięcie:

  • Kontroluj stres - nie pozwól na to, by czynnik stresujący zapanował nad Twoim życiem. Postaraj się przewidzieć stresujące wydarzenia, a wówczas będziesz miał czas, żeby się na nie przygotować, np. tworząc plan opanowywania stresu.
  • Postaraj się zadbać o swoje zdrowie fizyczne, wypoczynek i sport. Częste, efektywne ćwiczenia fizyczne są ważną techniką kontroli stresu i prawdopodobnie jedną z najlepszych metod jego redukcji. Eliminują one fizyczny stres, napięcie ciała i brak kondycji. Relaksują również spięte mięśnie i pomagają dobrze spać.
  • Stosuj techniki relaksacyjne – systematyczne ćwiczenia np. joga, tai-chi, medytacja czy nawet proste kontrolowanie oddechu, sprawią, że poczujesz się wyciszony i spokojny.
  • Utrzymuj kontakt z naturą - pachnący świeżością las, spacer w parku, relaks na łące, śpiew ptaków mogą dostarczyć Ci energii, której nie mają w sobie betonowe osiedla.
  • Zredukuj stres w swoim otoczeniu. Postaraj się polepszyć jakość swojego otoczenia - zadbaj o jakość powietrza (wietrzenie) i oświetlenia, wprowadź roślinność do swojego pokoju, utrzymuj porządek wokół siebie, postaraj się wytłumić hałas, relaksuj się w miejscu najbardziej komfortowym i przyjaznym.
  • Jeżeli się zdenerwujesz, policz do 10 - wbrew pozorom ta prosta sztuczka działa. Zamiast wybuchać, zaciśnij zęby i licz. 10 sekund to dość czasu, by nabrać dystansu do problemu i obiektywnie spojrzeć także na siebie.
  • Dbaj o dietę! Niektóre doświadczenia stresu mogą być spowodowane składnikami, które spożywasz. Możesz eliminować sporą część tego stresu przez redukcję spożycia kawy, zaprzestanie palenia papierosów i jedzenie odpowiednich składników spożywczych.
  • Pracuj nad sobą! Podnoszenie samoakceptacji, wiara w siebie i swoje możliwości to klucz do osiągnięcia sukcesu! Dbaj o siebie - pilnuj, aby życie upływało Ci w harmonii. Kiedy trzeba, pracuj, ale zarezerwuj czas na wypoczynek. Stres wiąże się zarówno z wyczerpaniem fizycznym, jak i psychicznym. Aby z nim walczyć, śpij co najmniej osiem godzin. Sprawiaj sobie drobne przyjemności - gdy jest ci źle, obejrzyj ulubioną komedię, przeczytaj dobrą książkę.
  • Staraj się utrzymywać dobre relacje z rodziną i bliskimi - ich wsparcie zawsze dodaje otuchy! Pamiętaj, że warto porozmawiać z kimś, kto naprawdę ma ochotę cię wysłuchać. Nie udawaj kogoś, kto nie może się mylić ani okazywać słabości. Pozwól sobie pomóc.
  • Utrzymuj rozległe kontakty towarzyskie, nie rezygnuj z zaplanowanych wyjść, rozsądnie planuj imprezy, udzielaj się społecznie. Takie zaangażowanie pozwoli Ci na chwilowe oderwanie myśli od czynników stresogennych.
  • Rozwijaj w sobie poczucie humoru - pamiętaj, że problem też czasem trzeba wyśmiać, a stare przysłowie mówi, że śmiech to zdrowie. Jest w tym dużo racji!
  • Nie troszcz się o rzeczy, na które nie masz wpływu – lepiej jest koncentrować swoją uwagę tylko na tym, nad czym masz kontrolę i władzę. Pamiętaj, nie jesteś w stanie wpłynąć na pogodę ani na zaprzestanie wojen na świecie! Żyj zatem swoim życiem.
  • Umiejętnie zarządzaj swoim czasem! Dobra organizacja czasu pozwala unikać wielu stresujących sytuacji. Zamiast zostawiać wszystko na ostatnią chwilę i potem się denerwować, lepiej dobrze rozplanować swoje zajęcia. Racjonalne planowanie przedsięwzięć czy zadań i stawianie sobie realistycznych celów, pozwala przejąć kontrolę nad własnym życiem, a co za tym idzie, pomaga wydajniej i efektywniej pracować! Pamiętaj, nie staraj się być perfekcjonistą - każdy popełnia błędy. Bądź dla siebie tolerancyjny.
  • Używaj wyobraźni! Wyobraźnia jest bowiem potężną metodą redukcji stresu, szczególnie, jeśli jest stosowana razem z metodami fizycznej relaksacji, jak np. oddychanie. Używaj wyobraźni. Twoje ciało reaguje na sceny z wyobraźni, jakby były prawdziwe.
  • Aby zrelaksować się przy pomocy wyobraźni, usiądź w jakimś wygodnym miejscu i wycisz się. Następnie wyobraź sobie przyjemne, ciepłe, komfortowe i bezpieczne miejsce i ciesz się nim. Nie zapominaj także o kontroli oddechu.